Week 3

Vertrek Foz 50049 km

Aankomst Valdovino 50168 km

Gereden 119 km

Na ons gebruikelijke ontbijt met zelfgebakken croissants hebben we verder opgeruimd, koffie gedronken, camping betaald (€13 per dag)  en reden we rond half elf weg van de camping. De route voerde ons inderdaad langs prachtige wegen met vergezichten op de vele baaien die er langs de kust zijn. Deze lopen soms heel ver het land in en er zijn dan soms hoge viaducten nodig. Gelukkig van betere kwaliteit dan die in Italië. Raar trouwens, dat je er nu niets meer over hoort. De route was niet zo lang vandaag en vroeg in de middag reden we de camping op. De beheerder was net even weggelopen en na 5 minuten kwam hij terug. We mochten zelf een plaatsje zoeken op een van de terrassen, want de camping lag in het plaatsje tegen een rij woningen aan. We kozen een plaatsje op het 2e terras en zetten de camper daar neer. Hij kon niet in de lengte staan, dus zetten we hem in de breedte; wel over 2 plaatsen heen, maar dat was geen probleem. Naast on stond een klein tentje, waar alleen een busje naast moest staan. Dat paste prima toen ze ’s avonds terugkwamen, maar alleen om op te ruimen, want ze gingen weg. Na de koffie waren we nog naar het strand gelopen. De camping lag hoog boven de prachtige baai, waar inderdaad veel surfers bezig waren op de redelijk grote golven. We hebben er eentje een golf zien pakken; de rest peddelde alleen maar door de branding om te gaan wachten op een goede golf. Op de camping stonden prachtige blauwe Hortensias. ’s Avonds hebben we binnen Beef Chimichurrie gegeten, want het waaide er vrij hard en nadat ik op het dak de schotel handmatig had bijgesteld konden we de voetbalwedstrijd Frankrijk-Nederland kijken. De footprint (tot waar je met deze schotel tv kunt kijken) liep eigenlijk oostelijker van ons, maar we hielden beeld. Frankie was weer goed, de rest minder en jammer genoeg werd het 2-1 voor de wereldkampioen Frankrijk.

Maandag 10-09-2018, zon 28°

Vertrek Valdovino 50168 km

Aankomst Muros 50337 km

Gereden 169 km

De route vandaag was eerst een stukje grote weg en daarna de rest via secundaire wegen. Via de autoweg langs Ferrol en Betanzos, waar we bij een Lidl even brood en wijn haalden en het passeren van heel wat dorpjes en steden aan prachtige baaien met bruggen, kwamen we uiteindelijk op de AC400 terecht, die helemaal doorliep tot aan Muros. Een prachtige rechte weg dwars door mooie natuurgebieden en dorpjes. Parkeerplaatsen waren er weinig, maar in een klein dorpje was er een parkeerplaats gemaakt in 2001, met zelfs tafels en kinderspeeltoestellen, alleen waren die allemaal overgroeid met gras en ander onkruid. Wij konden er wel lekker uit de zon staan met de camper. Weer verder onderweg, kwamen we net voor Muros weer in de buurt van de oceaan. Ineens een kaal hoog stuk met allemaal windmolens zover als je kon kijken en een parkeerplaats met een fantastisch uitzicht over de kust en de oceaan. Mooier kon het niet worden (dachten we). Hier vandaan weer naar beneden richting Muros en eenmaal beneden langs het water door het stadje heen en daar lag de camping prachtig aan de baai (De Ria de Muros y Noia.) De camping lag links van de weg aan het strand. We konden een plaatsje zoeken; alle plaatsen aan het strand waren (natuurlijk) bezet. Maar dat vonden we niet erg; we kozen een mooi plaatsje op de achterste rij; nog even lastig om de camper waterpas te krijgen; het lukte ook niet helemaal. De blokken waren niet hoger; het viel wel mee; links rechts staat goed, voor - achter niet helemaal. De luifel kon gelijk uit, want de zon stond er pal op. Wel hadden we een boom vlakbij, zodat we daaronder ook lekker konden zitten. Na de koffie liepen we naar het terras bij het restaurant dat prachtig boven het strand lag en dus uitkeek over de baai. Heerlijk genoten van een biertje en een rosétje, eigenlijk 2 biertjes….voor het wereldbedrag van €5,60……waar krijg je dat nog met dat uitzicht?? Terug bij de camper hebben we lekker een uiensoepje gemaakt en later de 4 kazen pizza, die we in de koeling hadden. Zelfs hier hadden we nog steeds beeld, dus konden we Veronica Inside kijken en later het programma over de ouders in de basisschool. Het bleef heerlijk warm en de deur kon voor het eerst tot we naar bed gingen, open blijven staan.

Dinsdag 11-09-2018, zon 28°

Rustdag in Muros.

Pas om half tien werden we wakker; om een uur of zeven waren we even wakker geweest, maar toen was het nog compleet donker met sterren? Naast ons stond een Duits gezien met 3 jonge kinderen, die we ook nog niet gehoord hadden! We moeten vandaag even boodschappen doen, dus de fietsen even klaar gezet en na de koffie zijn we naar het centrum van Muros gefietst langs de kustweg; er was een grote markt in het dorp, maar wij zijn doorgefietst naar de Eroski supermarkt, die we op de route naar de camping al gezien hadden. De naam lijkt meer op een sexshop, maar het is een supermarkt. Even door het dorp een stukje omhoog en daar was de winkel. Het was er best druk, maar het was een mooie winkel en we konden er alles kopen wat op ons lijstje stond. Zelfs verse spinazie, die hier in een bosje verpakt zit. Voor het eerst ook een zak mandarijnen van 1 kg voor €1,05. Tot nu toe alleen los te krijgen en niet in alle winkels. Weer terug gefietst naar de camping en de fietsen aan de opladers gelegd, want vanmiddag willen we naar de vuurtoren rijden, die je vanaf de camping kunt zien. De Faro de Monte Louro wordt hij genoemd. Een tochtje van 4,4 km volgens Google Maps, met de fiets 21 minuten. Eerst lekker buiten brood gegeten met heerlijke Spaanse kaas, Brie met tomaat en een stukje stokbrood toe met, jawel hagelslag! Onder de boom zitten lezen en na de thee de fietsen gepakt en de mooie rit naar de vuurtoren gemaakt. Toch blij met onze elektrische vouwfietsen, want het was best weer een steil stukje. Maar dat gaat zonder problemen! Je had een prachtig uitzicht bij de vuurtoren over de baai richting de camping en Muros en de kustlijn richting Portugal. Ook de open oceaan was hier goed te zien. We hebben geen dolfijnen gezien, wat hier wel zou kunnen….. Eenmaal terug op de camping eerst de saus voor de lasagne met spinazie gemaakt en daarna maar weer even naar het terras, waar we gezellig met een ander stel Nederlanders hebben gesproken. Ze waren ook pas gestopt met werken; zij had in het speciaal onderwijs gewerkt en zo werden de frustraties er nog even uit gegooid! Bij de camper de lasagneschaal gevuld en in de oven gezet. Hij was weer heerlijk en we hebben de schaal bijna leeg gegeten! Na de vaat heeft Heleen lekker liggen lezen, journaal en TLC gekeken, heb ik gedoucht en het verslag gemaakt. De tijd vliegt, het is al weer kwart voor 11. Tijd om maar weer eens te gaan slapen. We blijven voorlopig nog op deze camping; waarom verder gaan als je het hier zo goed naar je zin hebt?

Woensdag 12-09-2018, zon 28°, windje

Rustdag in Muros

Na het ontbijt even een wasje gedaan; met de zon en de windje was het zo droog. Lekker gelezen en even brood gehaald. Lekker buiten gegeten en na de thee even een wandelingetje langs het strand gemaakt naar Louro. Het was niet druk op het strand; er waren niet veel mensen in het water; niet gek toen ik er even inliep. Het was nog best koud! Na de koffie hebben we een prachtig  fietstochtje hoog boven de camping gemaakt. Eerst naar Louro, daar omhoog en daarna de weg volgen naar het centrum van Muros. Boven de camping had je een mooi uitzicht over de camping en de oceaan. In Muros kwamen we nog langs een oud kerkje, wat vanbinnen erg eenvoudig was. Wat ons ook al eerder opgevallen was, waren de soort houten of stenen huisjes in de tuinen van de mensen hoog op palen. Wij dachten dat dat een soort voorraadschuurtjes waren en dat klopte ook. Het zijn zg horreos, een voorraadschuur, waar de boeren hun mais, uien, knoflook, pompoenen en andere groenten opslaan. Ze staan op houten of stenen palen ter bescherming tegen bodemvochtigheid, ratten en andere knaagdieren. Terug op de camping even naar het terras voor een biertje en een wijntje. We kregen Nederlandse buren met een caravan. Hij had 2 jaar geleden de Camino de Santiago gefietst en wilde Santiago nu aan zijn vrouw laten zien. We aten vers gebakken aardappeltjes, spiesjes, hamburger en salade. ’s Avonds even een mailtje gestuurd naar onze volgende camping; ze houden vrijdag een plaatsje vrij!

Donderdag 13-09-2018, zon 28°, fris windje

Feestdag in Muros; Heleen jarig!

Geen slingers, toeters en bellen, maar ze was toch echt jarig vandaag. Gewoon ontbijt op bed dus, zelfgebakken croissants en thee; daarna ook nog koffie op bed en daarna hebben we weer op de fiets boodschappen bij Eroski gedaan; ze hadden er zelfs een Peppa Big taart, maar die hebben we niet gekocht. Lekker gefietst terug naar de camping en geluncht in de schaduw van de luifel. Daarna de voorbereidingen gedaan voor het feestmaal van vanavond; kip-kerrie met rijst. ’s Middags kwam er nog een Spaanse camper de camping op, die nogal onzeker reed….zijn vrouw liep buiten aanwijzingen te geven, maar het ging niet zoals hij wilde, dus vol gas en de plaats af dacht hij, maar zijn rechter voorwiel zat tot de as in de grond. Al snel kwamen er mensen kijken en helpen, maar gereedschap hadden ze niet. Toen heb ik onze rijplaten en de legerschep gegeven en toen konden ze verder. Zo kwam hij er uit, maar toen reed hij weer met zijn rechter achterwiel datzelfde gat in en groef hij zijn linker voorwiel weer in……uiteindelijk reed hij toch naar een ander vlak plaatsje, waar je zo in en uit kon rijden. Nog even een laatste ritje naar het stadje gemaakt en nog even een foto gemaakt van de blauwe “pispotjes”, die we al op meer plaatsen langs de weg hadden zien staan; werkelijk prachtige, diepe kleur blauw. Terug op de camping even naar het terras voor een biertje en een wijntje, want tenslotte was Heleen jarig en we verwachten geen visite.

De kip, kerrie met rijst was heerlijk en toen we bijna klaar waren, kwam er een fietser met volle bepakking de camping opgereden; hij stopte tegenover ons. Het bleek een Nederlandse pelgrim te zijn, Wolfgang, die vanuit Haarlem met de fiets de Camino de Santiago gefietst had (2560 km vanaf 12 aug tot 13 sept.) We vroegen hem of hij trek had en boden hem de kip, kerrie met rijst aan, die we over hadden. We pakten het krukje erbij en hij at het heerlijk op en wij hebben heel zijn levensverhaal aangehoord. Hij had nog nooit echt gefietst! Respect! ’s Avonds kwam de Nederlandse buurvrouw nog even gezellig buurten. Haar man had gehoord, dat wij morgen een stukje verder zouden gaan en belde ook die camping op en kreeg een plekje…..

Vrijdag 14-09-2018, zon 28°, fris windje

Vertrek Muros 50337 km

Aankomst Sanxenxo 50453 km

Gereden 116 km

Een laatste ritje van de camping naar Muros, maar nu met de camper. We volgden de kustweg nog een heel stuk, maar later ook het prachtige, hoge binnenland met kleine dorpjes onderweg. Ook wat grotere steden en weer hoge viaducten over diepe dalen en baaien. Onderweg wilden we nog even eten, maar er waren weinig parkeerplaatsen. Pas op 15 km voor de camping vonden we een ruime parkeerplaats bij een natuurgebied. Daar hebben we heerlijk gegeten en daarna reden we dus al snel richting camping. Die lag aan een doodlopende weg, bovenop een rots, boven de oceaan. Dat stond ook in de beoordelingen in de CC app. We kregen een plaatsje aan de rand van de camping met uitzicht op de baai; het was geen grote plaats, maar “who cares with this view!” Er stonden aan deze kant van de camping nogal wat vaste Spaanse caravans, dus geen echte camping eigenlijk. ’s Middags zijn we gaan fietsen naar Portonovo, waar we even koffie hebben gedronken. Onderweg kwamen we op de smalle toegangsweg naar de camping de Nederlandse buren van de vorige camping nog tegen. Zij hadden de camping ook gevonden. In Portenovo waren er wel terrasjes, maar geen toeristische winkeltjes, geen ansichtkaart te koop daar! Daarna zijn we verder gefietst naar Sanxenxo; daar was een prachtig strand met een boulevard, maar ook geen winkeltjes… Het was een echt Spaans vakantiegebied; allemaal appartementen en 2e huizen langs het strand. De route erheen en terug was best veel op en neer met prachtige vergezichten over stranden en de baai. Heen en terug was het 22 km, maar met onze fietsjes, geen probleem! Heerlijk een drankje bij de camper aan de baai! Het begon wat harder te waaien, maar heerlijk buiten gekookt; restjesdag, gebakken eitje met Kantonese kip. De luifel maar ingedraaid later en binnen gaan zitten. De Nederlandse buurman kwam nog even langs; zij gingen morgen verder naar Portugal. Nog wat gelezen, tv gekeken en verslag getypt en nog wel even een mooie nachtfoto gemaakt van de kust.

Zaterdag 15-09-2018, 16 °mist, zon vanaf 11 uur, 22°

Rustdag in Sanxenxo

Mist toen we wakker werden. Maar een klein stukje oceaan te zien onder ons. De dauw druppelde van de boom op de camper; het wereldje was erg klein. Geen groots uitzicht over de oceaan. Langzamerhand werd het helderder, niet overal, want de flarden mist waaiden weer over het land. De zon deed zijn best, maar verloor het boven de camping van de mist. Je kon zien, dat even verder landinwaarts de zon wel doorkwam, dus besloten we vanmiddag maar boodschappen te gaan doen. We konden al wel buiten zitten; de zon kwam gefilterd door de mist. De Nederlandse buurvrouw kwam langs gelopen en we stonden met haar te praten, toen haar man al met auto en caravan aan kwam rijden om te vertrekken. We wisselden nog even gegevens uit en ze reden weg. We hadden alleen geen brood, dus hebben we lekker minestronesoep gemaakt met crackers met kaas. Weer eens wat anders, maar ook lekker. Na de thee hebben we de fietsen gepakt en zijn we gaan fietsen. Het eerste stuk door het bos was nog erg fris, maar toen we eenmaal op de grote weg waren, reden we lekker in de zon. Boven zee was het nog steeds niet helder geworden. We reden naar de rotonde, waar een Carrefour Market, een Dia en een Lidl waren. Eerst even naar de Carrefour, waar Heleen een bijpassende shirtje voor bij het jurkje van Noé kocht. Toen overgestoken naar de grote Lidl, waar we alle boodschappen konden kopen. Het paste maar net in onze fietstassen; een paar dingen moesten zelfs in de rugtas! Op de terugweg nog een mooie foto gemaakt van de mist boven de zee, die er als een deken overheen lag. We konden nog lekker buiten zitten, maar later kwam de bewolking weer terug. Lekker buiten gekookt, we aten penne met rode saus met champignons, uien, prei en paprika. We hebben binnen gegeten; we eten meestal ook pas rond half acht en het koelt hier, zeker als de zon weg is, snel af. Dance, dance, dance gekeken, verslag getypt en nog even Studio Sport.