Mei-juni  2018 Zwitserland; aangepast naar zon!

Week  1

Zondag 06-05-2018 zon 25-28°

Vertrek Spijk  41809 km

Aankomst Heiderscheid 42142 km

Gereden 333 km

We reden rond half drie ’s middags weg na de brunch ter ere van de 86 jarige verjaardag van Any. De camper stond al helemaal klaar en we zouden toch maar naar Luxemburg rijden. Even 10 liter getankt; dat moet voldoende zijn tot Luxemburg. De diesel is daar €0,20 goedkoper! Scheelt gauw €15! Het was prachtig weer en de rit was voorspoedig. Bij Weert zijn we even gestopt om koffie te drinken en daarna reden we via de tunnel in Maastricht België binnen. Bij Luik moesten we nu weer via de rondweg in tegenstelling tot enkele weken geleden toen we van zuid naar noord reden en dwars door Luik mochten. Op waarschuwingsborden stond dat er een match was van Standard Luik en dat de afrit “difficile” was. De rechter baan was langzaam rijdend tot stilstaand verkeer, maar de linkerbaan reed gewoon door. Wij dus ook op die baan en ja hoor, in de tunnel was de afslag naar de wedstrijd en daar stond alles vast. Wij konden dus gelukkig doorrijden. De afrit bij Bastogne was nog steeds afgesloten, dus moesten we er een verder nemen; die kwam overigens ook uit op het plein met de tank in Bastogne, Om half zeven waren we op CP Fuussekaul, vorige keer in de regen, nu heerlijk in de zon. De receptie was al dicht, dus morgenochtend even betalen. Drankje bij Studio Sport, de laatste speeldag van de competitie, het broodje kartoffelsalade erbij smaakte prima! De Gevaarlijkste wegen waren niet echt o gevaarlijk als andere keren; wel mooie beelden uit Noorwegen. De route verder uitgezet via Ettelbruck, Luxemburg, Thionville, Metz en dan binnendoor via de D955 via Sarrebourg, N4, Phalsborn en de D1004 richting Straatsburg.

Maandag 07-05-2018 zon 22-26°

Vertrek Heiderscheid 42142 km

Aankomst Straatsburg  42417 km

Gereden 275 km

We waren om een uur of 8 wakker; thee met vers gebakken croissants, maar nu uit de nieuwe oven! Even snel voorverwarmd tot 200° en dan nog 4 à 5 minuten. Duurt iets langer, maar veel lekkerder. Even betalen bij de receptie, €10 incl. stroom en gebruik sanitair op de camping. De voorruit van de camper even schoongemaakt van vliegen en veel stuifmeel! Heleen kijkt ven Goedemorgen NL, koffie gezet, opgeruimd en rond 10 uur reden we weg. De route was prachtig; het eerste stuk over de Luxemburgse snelweg met veel tunnels en dus zoals gezegd net voor de Franse grens even volgetankt voor €1,08. Via de snelweg naar Thionville en net boven Metz van de snelweg af richting de D955. Daar begon het mooiste stuk; glooiend landschap met bloeiend koolzaad en alleen maar blauwe lucht. Onderweg bij een Lidl nog wat boodschappen gedaan en gelijk maar geluncht. Verder richting Straatburg. Eenmaal daar was de camping snel gevonden; om half drie reden we er op. De camping was “complet”, maar op de camperplaats was nog plaats, alleen hadden we dan geen stroom, D e koelkast op gas en volledig zon op de zonnepanelen; dat is dus geen probleem. Thee gezet en de nieuwe vouwfietsen uit de camper. De binnenstad moest eenvoudig te bereiken zijn, maar na de 1e kruising stonden er al geen bordjes meer , maar met de plattegrond en een woordje  Frans zo af en toe kwamen we er toch. Straatburg is een grote stad, met een grote binnenstad. Druk, druk, druk, het is vakantietijd en natuurlijk ook hier veel Japanners en Chinezen! We moesten nog even wennen aan de snelheid van de fietsen en het gebruik in een drukke stad! Je mocht er gewoon fietsen in het voetgangersgebied, maar door de drukte ging dat niet echt makkelijk. Ook  te groot om even te bezoeken dus nadat we diverse pleinen, de kathedraal en de kanalen gezien hadden, zijn we terug naar de camper gereden. Bij de camper een heerlijk drankje in de late middagzon gedronken en ’s avonds aten we gebakken ei met bami en satésaus. We stonden naast grote bomen, dus hadden we geen tv. O ja, langs de camping liep een spoorlijn……maar daar waren we zo aan gewend. De route voor morgen voorbereid en Heleen lag lekker te lezen op bed!

Dinsdag 08-05-2018 zon 22-26°

Vertrek Straatsburg  42417 km

Aankomst Colmar 42529 km

Gereden 112 km

Vandaag is in Frankrijk ’s morgens de herdenking van het einde van WO2 en ’s middags feest. Eerst maar eens croissant van de bakker+ ze hadden een afwijkende vorm maar waren erg lekker. Heerlijk even gedoucht, opgeruimd en na de koffie reden we om half elf weg. We zouden de Route des Vin d`Alsace gaan rijden, dus moesten we ergens beginnen, dus reden we naar Dorlisheim. Voordat we het 1e bordje Route des Vins gevonden hadden, waren we het dorpje al heen en terug gereden.. Bij de rotonde vóór het dorpje stond het bordje aan de andere kant van de weg. Later werd de bewegwijzering  beter en volgden we de prachtige route door pittoreske dorpjes met soms )erg’ smalle straatjes en wijnvelden; soms zelfs door stadspoorten. In Obernai kwamen we langs de bierbrouwerij, waar ik ooit met Ad Heikoop flessen had gelost met de vrachtwagen. Prachtige uitzichten over de wijnvelden richting de Duitse grens. In  Ribeauville was een grote parkeerplaats, waar de camper heerlijk uit de zon kon staan terwijl wij lunchten. Het was inmiddels half een en we besloten de route na Colmar niet verder te rijden, maar daar naar de camping te gaan. Op deze camping hebben we al eens eerder gestaan; er is een Leclerc hypermarché op loopafstand en het stadje is op fietsafstand. Toen we verder gereden waren, zagen we bij Sigolsheim een bordje “Necropole” staan; dit is een grote oorlogsbegraafplaats. We reden erheen via een erg steile weg en kwamen bij een prachtige parkeerplaats met een monument, uitkijkend over de hele omgeving. De begraafplaats lag nog wat hoger en daar liepen we heen. Indrukwekkende ligging met allemaal graven tegen de berg; veel “gewone” stenen, maar er waren ook veel moslims begraven. We spraken er nog een inwoner van Colmar, die er regelmatig heen fietste en ons precies kon vertellen en met zijn verrekijker kon laten zien welke plaatsen je allemaal kon zien liggen. De kathedraal van Straatsburg in het noorden tot Mulhouse in het zuiden! Toen vervolgden we onze rit en kwamen al snel bij de camping in Colmar. Er stond ook hier een bordje “complet”, maar dat was ook hier niet zo. We kregen een plaats helemaal achterop de camping onder hoge bomen; Heleen vond dit helemaal niks en had vooraan bij de receptie nog camperplaatsen vrij gezien. Bij de receptie was eerst het antwoord “réservé”, maar toen zei de andere collega geef ze nr.3 maar. Een prima plekje op grind en gras ervoor en schaduw achter de camper. Stroom erop om thee te zetten en gelijk de schotel uit; dat dachten we want halverwege bleef hij hangen en wilde niet meer verder of terug en gaf error E03. Dat betekende volgens het boekje dat er een belemmering was of te weinig stroom in de accu. Beide oorzaken v=waren niet van toepassing. Reset, zekeringen verwisseld, stroom er helemaal af en weer erop en uiteindelijk ging hij weer helemaal naar beneden, maar niet meer omhoog. Een appje gestuurd naar een leverancier in Nederland en daarna zijn we maar boodschappen gaan doen bij de Leclerc. Ovenfrites, maaltijdsalade, een vleesspiesje voor Heleen en hamburgers voor mij. Heerlijk buiten gezeten, buiten “gekookt” en gegeten en rond half negen werd het frisser en zijn we naar binnen gegaan. Nog 1x de schotel geprobeerd, maar nog steeds E03! Na de koffie hebben we toen een aflevering van Hinterland seizoen 2 gekeken, wat nog steeds op de harde schijf stond. ’s Avonds hadden we op nog via Whatsapp contact met Fred van onze garage; hij was al een tijdje op zoek voor ons naar een Renault Captur. Al Whatsappend en onderhandelend hebben we die gekocht; een antracietgrijze met een zwart dak. Heel apart om zo een auto te kopen; dat kan denk ik alleen als je vertrouwen hebt in degene waar je mee handelt. Wij kopen onze auto’s al ruim 20 jaar bij hem, dus dat verklaart veel. Rond elf uur zijn we gaan slapen; morgen blijven we nog een dagje in Colmar.

Woensdag 09-05-2018 zon 22-26°

Rustdag in Colmar.

Appje van schotelleverancier; zijn collega komt er in de loop van de dag op terug. Wie weet? Anders maar geen tv; kunnen we eindelijk weer eens een spelletje yahtzee of 31 doen; daar is Heleen nogal van (niet dus). Na de koffie zijn we naar de Leclerc gefietst met onze twee fietstassen aan de fiets. Die kregen we precies vol; weer een ervaring rijker met de nieuwe  fietsen. Ook met volle fietstassen rijden ze prima! Na de lunch nog even heerlijk zitten lezen, het eten voor vanavond voorbereid, thee gedronken en daarna naar het centrum van Colmar. De fietsen aan een hekje vastgezet en uitgebreid de tijd genomen om Colmar te bezoeken. Het was erg gezellig druk, niet zo druk als in Straatsburg gelukkig. Bij de kathedraal lekker op een terrasje koffie gedronken, voordat we verder liepen naar Petit Venise, Klein Venetië, wat wel een beetje overdreven was overigens. Ook zijn we door de overdekt makt gelopen en daarna weer op het gemak door de prachtige straatjes terug naar de fietsen. Bij de camper een wijntje en een biertje en daarna de macaroni opgezet; de verse saus met champignons, prei, uien, knoflook en pomodoro stond al kant en klaar. Het was een heerlijk maaltje; de helft van de saus hebben we weer over voor een volgende keer; dan misschien met spaghetti. Tussendoor hadden we nog een appje gekregen over de schotel; het kon ook de coax kabel zijn….. Hier hadden we dus ook niets aan gehad. Gezien de weersverwachting van Zwitserland (10 dagen rond de 13° en veel regen) besloten we richting Côte d’Azur te rijden via de Route Napoleon; morgen eerst naar Besançon. ’s Avonds keken we nog een volgende aflevering van Hinterland. Het zou gaan regenen en ’s nachts onweren; dit viel wel mee gelukkig.

Donderdag 10-05-2018 regen 11-16°

Vertrek Colmar 42529 km

Aankomst Besancon 42700 km

Gereden 171 km

’s Morgens werden we laat wakker; het spetterde licht. Na de koffie reden we weg; de supermarkt vlakbij was dicht, dus we moesten een andere bakker vinden. Nadat we Colmar uit reden, zagen we een Lidl die wel open was. Daar dus even wat boodschappen gedaan. Vanuit Colmar volgden we niet de Route des Vins, want het eerste stuk was mooi geweest, met prachtig weer, dus dit kon alleen tegenvallen. We reden dus via de D83 richting Mulhouse, Belfort, een klein stukje gratis autoweg, waar we lunchten op een parkeerplaats en daarvandaan via de D683 via een prachtige route langs de rivier de Doubs, langs Baume-les-Dames richting Besançon. We waren er rond twee uur; de vorige keer dat we er stopten, was de receptie dicht tot 15.00 uur. Nu dus weer, maar er kwam iemand naar het hek om ons binnen te laten; we konden ons later inschrijven. Een mooi plekje uitgezocht op grind, want in het gras zag je al wat sporen staan van vorige campers. Het was onderweg  inmiddels wel droog geworden, dus nadat we thee hadden gedronken liepen we naar de receptie, maar bij de receptie was het nu zo druk, dat we besloten dat later te doen. We liepen eerst naar de Hyper Carrefour, die op 500 m van de camping nieuw was gebouwd. Er was ook een Mac, een Action en een Lidl! We deden een paar boodschappen en liepen terug; bij de rectie was het nu minder druk. Eenmaal weer bij de camper konden we buiten zitten! ’s Avonds aten we bami, gebakken ei met kipsaté!

Vrijdag 11-05-2018 zon 12-24°

Rustdag in Besançon.

Omdat we onder bomen stonden, was het ’s morgens best fris toen we wakker werden. Maar al gauw na de thee met croissants konden we buiten zitten; wel een paar keer verzitten, want de bomen geven veel schaduw. Nog even gebeld met de fabriek van de schotel in Duitsland; die konden ons ook niet helpen, alleen zij hadden in de buurt een dealer zitten. Bleek niet ver te zijn, maar om daar nu op vrijdagmiddag  aan te komen met een probleem leek ons niet zo handig. We laten de schotel maar voor wat hij is! Thuis maar een afspraak maken met een dealer in Rijssen. Even vers brood gehaald bij de Lidl, gelijk een flesopener meegenomen en een doosje verse aardbeien. Na de lunch zijn we naar de tramhalte gelopen, die naast de Carrefour lag. De tram reed om de 12 minuten; toen we aankwamen reed er net een weg, maar we moesten toch nog kaartje kopen. Dat kon met Visa bij een automaat. 1 uur reizen voor €1,40 p.p. Bij de halte Republique moesten we uitstappen voor het centrum. We zijn er lekker doorgelopen; leuke staatjes, alles erg ruim opgezet. Op een plein bij de Bioscoop hebben we wat gedronken; daarna zijn we terug gelopen richting de tramhalte, maar we wilden nog postzegels kopen. In het postkantoor was het erg druk en vertelde een behulpzame Fransman ons, dat we ze beter bij een tabakszaak konden kopen. Dat deden we en gelijk kocht Heleen nog enveloppen met afbeeldingen van Besançon erop. Leuke kaarten voor de meiden hadden ze er niet. Met de tram terug gereden naar de Carrefour en daar nog kaarten gekocht! Terug op de camping wat gedronken en ’s avonds stokbrood met hamburgers en kipspiesjes gegeten van de bbq met natuurlijk een gezonde maaltijdsalade voor de vitamientjes! We besluiten nog een dagje hier te blijven; de weersvoorspelling is goed voor morgen; daarna komt er een storing over. Kunnen we morgen nog een keer naar de stad en misschien de Citadelle bekijken. Heleen heeft ’s avonds de kaarten en brieven geschreven; de laptop kon in de wifi en daarop konden we BVN live kijken. Daarna weer een filmpje.

Zaterdag 12-05-2018 zon en later bewolking 12-24°

Boodschappen gedaan en een wasje…… terwijl Heleen nog heerlijk……… ’s Middags vroeg met de tram naar de stad, want het zou in de loop van de middag bewolkt worden. We wilden de Citadelle bezoeken; Heleen dacht dat die op gelijke hoogte lag als de stad……… De weg erheen was veel te steil en we hebben de Citadelle dus niet bezocht, maar zijn rustig door de stad gelopen. Het begon al wat te spetteren, dus we hebben snel de kaarten en de brieven bij het postkantoor gepost en zijn naar de tram terug gelopen. Wel nog even bij de bibliotheek wat foto’s gemaakt van een leuk tafereel van een brandweerman en een jochie. Terug op de camping viel het allemaal wel mee en konden we nog lekker buiten zitten. Het koelde toch wel erg af en we hebben stokbrood met Franse kaas en pizza’s uit eigen oven lekker binnen gegeten. ’s Avonds hebben we de route verder bekeken; we gaan morgen richting het Lac du Bourget, naar een camping vlakbij. En we hebben deel 4 van de serie gekeken; die hadden we al gezien, maar waar , geen idee en we wisten de clou niet meer. Dus nu wachten op het derde seizoen, want het eindigde met veel vraagtekens.