Week  6

Vertrek Zarautz 38029 km

Aankomst Dax 38162

Gereden 133 km

De rit van vandaag leidde over niet tolwegen richting Frankrijk. Het achterland van Zarautz was prachtig. We kwamen door San Sebastiaan en daarna was er een file op onze weg en de weg ernaast; er kwamen geen auto’s van de andere kant, dat viel wel op. Veel auto’s keerden om, maar wij hebben gewoon gewacht; na ongeveer een kwartier begon het weer te rijden en uiteindelijk op een rotonde zagen we de oorzaak; officials van de plaatselijke wielrenclub hadden de rotonde afgesloten! Geen politie te zien dus. We reden tussen de tolweg en de kust en zagen de zee regelmatig. Het was druk richting strand, maar wij hadden er geen last van.. Toen we verder reden, wilden we nog tanken en ineens was daar een pomp waar de diesel €0,979 kostte! Niet gek, want in Frankrijk is dat veel meer; rond de €1,18. Verderop stond dat Frankrijk nog 1 km was, dus we hadden net op tijd getankt. Overigens was het geen zelfbedieningspomp, dus voor dat geld werden we ook nog bediend! In St. Jean de Luz hebben we op een parkeerplaats bij wat winkels lekker gegeten! Verder via Biarritz, Bayonne richting Dax. De camping in Dax hebben we al eens bezocht en dat beviel toen goed. We waren er rond kwart over twee en op zondag is de receptie dicht tot drie uur. Dat zie je toch in Spanje niet; daar is de receptie niet dicht. We hebben de camper op een mooi plaatsje gezet in de hoop dat dat vrij was. Tegen drieën naar de receptie gelopen en we konden twee dagen op dat plaatsje staan. Na de verder installatie hebben we met de fiets nog even Dax bezocht; de winkels waren grotendeels dicht natuurlijk, maar het was heerlijk om even te fietsen. De warmwaterbronnen waren nog steeds heet; het park erbij prachtig begroeid. ’s Avonds hebben we spiesjes en hamburger van de BBQ, frites uit de oven  en salade gegeten. Ook nog even tv gekeken; we hadden ook hier Astra 3. Morgen blijven we hier nog een dagje; even boodschappen doen en naar het nieuwe winkelcentrum aan de andere kant van de rivier.

Maandag 22—5-2017

Rustdag in Dax

Nadat we heerlijk rustig aan gedaan hadden, we hebben toch vakantie, zijn we naar de Carrefour gefietst via een kleine omweg, maar we vonden het toch wel. De boodschappen pasten maar net in de twee fietstassen van Heleen; gelukkig kon er nog wat in mijn rugzak. Terug bij de camper hebben we lekker buiten gegeten; het was half bewolkt, maar dat gaf (toen) niet. Daarna heb ik de saus voor de spaghetti klaargemaakt om mee te nemen naar Bert en Christien; wij verzorgen morgen nl. het eten! Ook gelijk de uien met bacon voor vanavond gedaan. De saus maken we vanavond nog wel. Na de thee zijn we naar het nieuwe winkelcentrum gefietst aan de andere kant van de rivier. Onderweg werd het al een beetje bewolkt, maar toen we eenmaal boodschappen hadden gedaan en weer buiten stonden, was het helemaal bewolkt en het waaide ook flink. Het was inmiddels flink afgekoeld tot een graad of 16, dus op de terugweg hebben we harder moeten trappen om het niet koud te krijgen. We hebben ook nog wat kleine cadeautjes voor de meiden gekocht en een speeltje voor de kleine poesjes van Christien, die inmiddels drie weken oud zijn. Ik weet niet of we dat al gemeld hebben in het verslag, maar ineens was er gezinsuitbreiding in Cognac. De poes die aan was komen lopen was toch zwanger geweest en nu had ze twee kittens; een zwarte en een zwart-witte. TTerug bij de camper hebben we lekker een restje champignonsoep als voorafje gegeten en de penne met kaas, bacon en uien. ’s Avonds wat gelezen en tv gekeken; morgen gaan we naar Bert en Christien.

Dinsdag 23-05-2017

Vertrek Dax 38162

Aankomst Cognac la Foret 38517 km

Gereden 355 km

Vanuit Dax zijn we naar de tolweg E70 gereden; achteraf bleken we daar maar voor een heel klein stukje tol te hoeven betalen. Het eerste stuk was nog rode weg, die door de bossen van Les Landes voerde. Dit zijn productiebossen; hele stukken waren net gekapt en weer aangeplant. Al met al geen leuke weg door die kale bossen. Onder Bordeaux werd het drukker; vooral veel vrachtwagens in colonnes, want die mochten maar 80 km/u en de rest 130 km/u. Wij werden twee keer geflitst terwijl wij keurig 90 km/u reden; maar afwachten of we daar iets van horen en wat de reden is. De rondweg om Bordeaux was even druk; eerst de brug over de Garonne en later die over de Dordogne; zo breed hebben we de laatste nog niet gezien; in het gebied de Dordogne is deze veel smaller. De N10 richting Limoges is een provinciale weg, die soms vierbaans is en dan weer tweebaans. Er wordt een nieuwe 4-bansweg naast gelegd, maar dat zal nog wel even duren voordat die klaar is.  Rond drie uur kwamen we bij Bert en Christien aan; de camper weer ven op de camperplaats gezet met uitzicht over het dal. Toen natuurlijk eerst de poesjes bewonderd; ze begonnen net wat te lopen en te spelen; je zou ze stelen toch? Daarna met de thee begonnen en later over gegaan op een biertje en een wijntje. Later de Italiaanse hapjes met o.a. Serano ham erbij en toen het wat frisser werd, hebben we heerlijk binnen gegeten; de pan saus en een heel pak spaghetti gingen helemaal op! Niet voor niets gemaakt dus. Daarna hebben we lekker koffie gedronken in de serre en weer lekker bijgepraat. Plannen gemaakt voor morgen; Bert en ik gaan de uitbreiding van het kippenhok maken van hekwerk van de camping en kippengaas.

Woensdag 24-05-2017

Rustdag in Cognac

We zouden rond half elf uitgebreid ontbijten, zodat we de lunch konden overslaan. Ik beneerst een brood wezen kopen in het dorp; heen via het bospad en terug langs de camping. Na het ontbijt zijn Bert en ik begonnen met de planning van het kippenhok; de hekken moesten op maat geslepen worden en we hebben ze met tie-ribs aan elkaar gemaakt. Ook het kippengaas hebben we met tie-ribs bevestigd; Christien mocht kiezen; of snel in een keer aan de buitenkant of esthetisch in drie stukken aan de binnenkant. Het werd het laatste natuurlijk, maar dat was ook mooier natuurlijk. Het eindresultaat mocht er zijn; nu de kippen nog. Die krijgen ze van een kennis, maar de eerste legsels waren niet bebroed, dus even wachten nog. Ook moeten het hennen zijn, geen hanen! Heleen en Christien zijn ook nog even naar de dierenarts geweest voor een wormkuurtje voor de kittens. Na gedane arbeid is het goed een biertje te drinken en dat deden we dan ook. Bert zou vanavond eendenborst van de bbq maken, dus moest die opgestookt worden. Het was wat winderig, dus moesten we een paar keer gaan verzitten rond het huis. De eendenborst, frites en salade was weer erg lekker. Nog even naar de computer van Bert, naar het fototoestel en de epubs van Christien gekeken en toen zijn Bert en ik de finale Ajax-Manchester United gaan kijken en de dames zijn in de serre gaan zitten. Ajax kwam eigenlijk in he spel niet voor en ze verloren kansloos met 2-0. Best jammer eigenlijk; wel mocht achter-achter-achterneef Frankie de Jong invallen en hij deed het best goed. Na de wedstrijd zijn wij ook in de serre gaan zitten en hebben we de planning voor de terugreis besproken; morgen is het Hemelvaartsdag en dat betekent geen vrachtverkeer op de weg; we kunnen dus beter morgen Parijs voorbij zien te komen i.p.v. vrijdag. We zoeken even naar een camping in de buurt van Senlis en die vinden we.

Donderdag 25-05-2017

Vertrek Cognac la Foret 38517 km

Aankomst St. Leu 39013 km

Gereden 496 km

We zijn vroeg wakker; we hebben afgesproken om half 10 te ontbijten en zo rond 10 uur te vertrekken. Ik ga scheren en douchen, want daar is gisteren niets meer van gekomen na het kippenhok en de voetbal. We hebben heerlijk voor het huis in het zonnetje ontbeten en daarna hebben we de camper ontkoppeld, van de blokken gereden en nadat we van Bert en Christien afscheid hebben genomen, reden we inderdaad rond 10 uur weg. We moeten nog even tanken in Aixe, maar daar komen we vanzelf langs. Het is prachtig weer en de temperatuur gaat van23 naar 24, 25, 26 graden. Als we later stil staan om eten zelfs 28 graden. Het is aan onze kant niet druk op de weg; vanaf Orleans op de andere baan is het wel erg druk en staan er af en toe files. We rijden vanaf Vierzon tot Parijs over de tolweg, dat schiet lekker op. Alleen zijn de parkeerplaatsen propvol met geparkeerde vrachtauto’s, waardoor we tot twee keer toe door moeten rijden voordat we kunnen stoppen om te eten. We hebben water en ander koud drinken genoeg bij ons, dus na de thee rijden we door rond Parijs. Het is goed te doen en er staat “fluide” op de borden aan onze kant. Boven Parijs is het nog een stukje richting Senlis, waar we van de rijksweg af moeten. Nog net een stukje tolweg tot de afslaf, maar €2,90 is te doen. Na de afslag is het nog zo’n 20 km tot de camping volgens de TomTom; alleen het laatste stuk klopt niet. We gaan rechtsaf, maar zien gelijk een smal straatje waar auto’s geparkeerd staan. Gelukkig komt er een aardige Franse dame tegemoet, die zegt dat de “route barré” is en dat we iets terug moeten, twee rotondes verder nar drie stoplichten rechts moeten naar de camping. En inderdaad, dat klopt, want even verderop zien we de borden naar de camping. De TomTom probeert ons elke keer terug te sturen, tot hij eindelijk in het dorpje de route “terugvindt”. De camping ligt nog een eindje buiten het dorpje aan een smal weggetje. Maar we bereiken de camping en er is plaats genoeg, We mogen zelf een plaats zoeken en vinden een keurig vlakke plaats, half in en uit de zon. We zijn er zo rond vijf uur; morgen hoeven we nog maar 400 km naar huis. Als Antwerpen nu ook een beetje meewerkt…… We drinken eerst nog even koffie en daarna een drankje lekker in de zon. We eten aardappelblokjes, hamburger, spiesjes en appelmoes. Na de afwas ruimen we op; de zon is achter de bomen gegaan en dan is het fris. Heleen gaat lekker lezen en ik loop de camping even rond. Er zijn allemaal leuke veldjes met grillige vormen, sommige met rotsen, erg leuk dus. Terug bij de camper drinken we koffie , leest Heleen verder en maak ik het verslag t/m vandaag af. Tussendoor zien we op Facebook de melding van Chantal en Jeffrey dat ze papa en mama worden! We wisten het al, maar nu mag iedereen het weten!! Heleen ging nog even douchen en kwam door het poortje in de heg terug.

Vrijdag 26-05-2017

Vertrek St. Leu 39013 km

Aankomst Spijk 39427 km

Gereden 414 km

We werden op tijd wakker zonder wekker; om kwart over acht thee gezet en croissant gebakken. Daarna wassen en scheren in een dampende wasgelegenheid; er was een grote groep jongens en meisjes en die moesten natuurlijk allemaal douchen! Daarna de koffiepot gevuld en alles opgeruimd, koffie gedronken en rond kwart voor tien reden we weg richting de Lidl om brood te kopen en Cola light en yogi drink voor Heleen. Daarna verder richting benzinepomp; bij de eerste pomp lukte het niet, maar even verder bij de Intermarche lukte het wel. Zo reden we naar de tolweg, waar we om half elf richting Lille reden. Het was best rustig op de weg; zeker omdat gisteren de vrachtauto’s allemaal stil stonden op de parkeerplaatsen ivm Hemelvaartsdag. In Frankrijk zag je bijna geen vrachtwagens op de weg. Dat veranderde toen we bij de Belgische grens kwamen; we stonden compleet vast met rechts alleen maar vrachtwagens; even dachten we dat het door een controle bij de grens kwam, maar later hoorden we dat er verderop een ongeval gebeurd was en er twee rijbanen afgesloten waren; iedereen moest over de vluchtstrook! Je hebt er natuurlijk mensen bij die van alles proberen om de file te ontlopen; van links naar rechts, via de vluchtstrook en via parkeerplaatsen, maar gelukkig schoten ook zij niets op. Na een half uurtje waren we bij de plaats des onheils en de brandweer was net aan het opruimen. We zagen later op internet, dat een bus met Poolse toeristen betrokken was geweest bij een ongeval, gelukkig zonder persoonlijk letsel. Bij de volgende parkeerplaats hebben we lekker gegeten. Het werd steeds warmer, 28 of zelfs 29 graden! Bij Lille reden we zo door de stad en ook later bij Antwerpen waren er geen problemen. Zo waren we om kwart voor 4 thuis; Bibi, Evie en Nick waren er al; Bibi moest ’s morgens al naar Spijk, want oma en opa kwamen thuis! Toch leuk om zo thuis te komen. Frankie en Max waren ook blij. Iedereen herkende ons nog; dat viel niet tegen na bijna 6 weken! Natuurlijk even de cadeautjes voor de meiden gepakt; allemaal kleinigheidjes voor in de zandbak of voor de vakantie. Ze vonden ze prachtig! Bellenblazen, diabolo en beach tennis deden het ook goed. Amber kwam later ook nog; gezellig met zijn allen wat gedronken. Morgen komen Jeffrey en Chantal eten; dat appte Jeffrey vandaag onderweg nog. We zijn weer thuis tot de volgende reis.

In totaal hebben we 5951 km gereden en hebben we 23 campings en camperplaatsen gehad en natuurlijk de prachtige gratis camperplaats bij Bert en Christien!