Week 5

Vertrek Annenheim 32265 km

Aankomst Erding 32612 km

Gereden 347 km

Het was vannacht niet zo koud geweest, waarschijnlijk door de regen gisteren. Toch lekker even de kachel aan voordat de thee en de croissants gemaakt werden. Daarna heerlijk gedoucht in de verwarmde ruimte, opgeruimd en koffie gedronken, de camping betaald en tegen 11 uur reden we weg. Direct op de autoweg de eerste tunnel in van 4,5 km, later de Katschbergtunnel van 5,5 km en als klapstuk de Tauerntunnel van 6,4 km; op de weg erheen zagen we verse sneeuw op de hoge bergen. Direct na de tunnel zijn we de parkeerplaats genomen om even te lunchen. Het zonnetje was er wel, maar het was maar een graad of 11. Voor Salzburg werd het drukker en ineens een file. Er was een afslag, waar veel auto’s de weg verlieten omdat het echt vast stond; de mensen stonden buiten de auto’s. Wat er gebeurd was weten we niet, maar wij zijn dus ook even van de weg afgegaan. Deze weg liep parallel aan de rijksweg en na zo’n 10 km zijn we de rijksweg weer opgegaan. Tot Salzburg was het wel drukker, maar na de afslag naar Linz kwamen we al snel bij de Duitse grens. Geen controle te zien daar, dus konden we gewoon doorrijden. Op de eerste parkeerplaats lekker even thee gedronken en de benen gestrekt. De weg tot aan de afslag naar de camperplaats was erg saai; blij dat we eraf konden. Nog een stukje binnendoor tot aan Erding; de camperplaats ligt bij de grootste Therme van de wereld (staat in de folder) en groot was het er inderdaad. Kijk maar even op: http://www.therme-erding.de/ Twee parkeergarages van meerdere etages waar de auto’s via een spiraal in en uitreden zagen we voordat we de camperplaats op reden. Deze lag naast de Therme en het was er best druk, maar gelukkig plaats genoeg over. Net zoals bij een parkeergarage even een ticket uit de automaat en de boom gaat open. Met deze ticket reken je morgen ook weer af. We kozen een plaatsje, sloten de stroom aan die met euromunten werkte; we hadden alleen 2 euromunten dus zijn we even naar de Therme gelopen; er was een entree met diverse winkels, waaronder een bakker. Handig voor morgen dus. Even euromunten gewisseld (1 euromunten) voor de stroom en terug op de CP koffie gedronken. Na de koffie zijn we even richting het stadje gelopen; het stadje was te ver lopen, maar de zon scheen lekker en we zijn via een andere route weer terug gelopen langs het Therme gebouw. Nog even door de hal gelopen en nog een muntstuk gewisseld. We eten vanavond frites uit de oven; 800 watt, half uurtje, koffiezetapparaat 600 watt, koelkast 120 watt; er moesten dus nog munten bij. Nog even buiten gezeten met een drankje, maar toen ging de zon weg en dronken we binnen verder. De oven binnen neergezet en de kipschnitzels buiten op de bbq gelegd. Na een half uurtje was alles klaar en hebben we heerlijk gegeten. We hadden nu wel appelmoes! Er was geen afwasgelegenheid, dus hebben we dat in de camper gedaan; het water uit de boiler was heet genoeg, want de kachel brandt! We besluiten morgen naar de CP bij Wertheim te gaan; op de heenreis stond deze ook op de planning, maar toen werd het de camping die er vlakbij ligt. Lekker koffie gedronken en HHB gekeken en het verslag gemaakt.

Maandag 10-10-2016

Vertrek Erding 32612 km

Aankomst Wertheim 32932 km

Gereden 320 km

Vanmorgen mistte het erg toen we wakker werden; de temperatuur was vannacht terug gelopen naar 1 graag rond een uur of 1. Even snel naar de bakker in de hal van de Therme om verse croissants te kopen; thee gezet, witte en bruine broodjes afgebakken voor onderweg en daarna opgeruimd. De CP even wezen betalen bij de automaat; kaartje erin; geld erin; kaartje eruit met bonnetje. Na de koffie vertrokken we en jawel, met het kaartje ging de slagboom weer open! We moesten nog even tanken, maar bij de eerste pomp kon je tijdelijk niet pinnen. Doorgereden dus en we kwamen langs het vliegveld van München; altijd indrukwekkend als de vliegtuigen boven je over het viaduct rijden! En je komt echt dwars tussen de startbanen en de terminals door. Verderop was ook een grote benzinepomp en daar hebben we de tank vol gedaan. Daarna verder richting Wertheim. Het was niet echt druk op de weg en de meeste stukken waren 3-baans, dus we schoten lekker op. Onderweg lekker de vers afgebakken broodjes gegeten en later ook onderweg nog even thee gezet. We waren vrij vroeg op de CP bij de Erwin Hymer World, een grote camperdealer. Er stonden al campers genoeg, maar er waren plaatsen genoeg. We kozen een plaatsje met uitzicht op het Outlet centrum achter de CP. Stroom was er niet voor alle plaatsen en was ook nog duur ook; €1 per 3 uur, dus we kozen ervoor de koelkast op gas te zetten en de camper dus op de huishoudaccu te laten functioneren. Door het rijden en de zonnepanelen, was de accu goed vol. Alleen moet je dan koffie zetten op de ouderwetse manier, met een keteltje en een losse filter, maar dat is zeker zo lekker (en snel). Daarna zijn we naar de camperzaak gelopen en hebben daar even rondgekeken. Omdat we een maand geleden op de beurs waren geweest in Düsseldorf (ook nog een verslag van gemaakt op de website), waren we snel klaar en zijn we naar het outlet centrum gelopen. Dit was een erg luxe outlet met erg grote merken, Lagerfeld, Armani, Calvin Klein etc. Kijk zelf maar even op https://www.wertheimvillage.com/ De prijzen waren dan ook erg hoog; volgens de prijskaartjes wel lager dan gewoon, maar toch… In een kinderkledingwinkel van Ralph Lauren had Heleen een leuk jurkje in haar handen en ik wilde er een foto van maken, maar toen kwam er snel een verkoopster vertellen dat er geen foto’s gemaakt mochten worden. We hebben lekker een kop koffie gedronken in een van de restaurants en daarna zijn we terug gegaan naar de CP. Ik ben nog even terug gegaan naar de camperzaak en heb nog wat rondgelopen. Daarna lekker een wit wijntje en voor het gemak zijn we ’s avonds naar de Mac gelopen en hebben we daar een menu genomen. Terug bij de camper koffie gedronken en wat tv gekeken, nog een wijntje om het af te leren. Toen we nog even naar buiten keken, was het outlet center al helemaal in Kerstsfeer!

Dinsdag 11-10-2016

Vertrek Wertheim 32932 km

Aankomst Spijk 33439 km

Gereden  507 km

Om 8 uur werden we wakker van de claxon van de bakkersauto; die kwam nl. elke dag rond die tijd op de CP; snel aangekleed en aangesloten in de rij. Het ging snel en er was keus genoeg. Verse croissants en volkoren en witte broodjes genomen. Het was trouwens best mistig! Terug in de camper thee gezet en de croissant heerlijk opgegeten. We hoefden alleen de camper van het blok af te rijden en die op te ruimen en weg konden we. De mist was al redelijk opgetrokken gelukkig. We wilden nog even tanken bij de benzinepomp vlakbij en dus reden we om een uur of 10 daar heen. Daarna de snelweg op en cruise-control op 95 km. De reis ging voorspoedig en rond 12 uur hebben we gegeten; de broodjes van de bakker waren heerlijk! Het was soms mistig, soms helder en later hadden we de zonnebril weer nodig. De temperatuur viel best tegen; een graad of 11. Later toen we dichter bij Nederland kwamen, werd de weg twee-baans en dat is minder; je rijdt dan te snel voor de rechterbaan, maar wordt constant ingehaald door auto’s op de linkerbaan en moet dan afremmen, voordat je weer kunt inhalen. Nog wat file onderweg ook, maar we bleven rijden. Bij Venlo de grens over richting Nijmegen en het laatste stuk die gezellige A15 richting Rotterdam langs de Betuwelijn! Rond een uur of drie waren we thuis; Kevin was al aan het koken, want Amber, Nick, Bibi, Evie en Jeffrey kwamen ook eten. Bibi kon na school niet wachten om naar opa en oma te gaan. Dat vonden we natuurlijk niet erg. Evie moest even kijken wie wij nu ook alweer waren, maar dat had ze snel door! Totaal hebben we 4387 km gereden en zijn we precies een maand weggeweest; van 11 september tot 11 oktober dus. Ook weer lekker om weer thuis te zijn! Aan het weer waren we al een beetje gewend geraakt; de laatste week in Kroatië was ook niet zo warm weer en Oostenrijk moesten we de jas aan! Ook elke ochtend en avond de kachel aan in de camper. Thuis staat de cv ook weer op 20! Lekker hoor!