Week 5

Zaterdag 2 juli 2016/Zondag 3 juli 2016

Rustdagen in Sirmione

Zaterdag heerlijk uitgeslapen en ontbeten; daarna met uitzicht over het meer zitten lezen; brood gehaald en geluncht. Na de thee zijn we naar het schiereiland Sirmione gefietst; eerst een stukje langs het strand en daarna via het fietspad verder. Volgens de Engelse buren was het er erg druk; zij waren ’s morgens geweest. Wij vonden dat reuze meevallen voor een zaterdagmiddag! Het was er prachtig; het fort lag in het kraakheldere water, waar futen, meerkoeten en flinke vissen in zwommen. De straatjes waren allemaal erg gezellig met leuke winkeltjes. De beplanting was ook weer erg mooi! Toen we waren rondgelopen, hebben we heerlijk in de schaduw van bomen aan het meer gezeten. Bij de ingang/uitgang was nog een klein kapelletje, dat van buiten niet opviel, maar wel erg mooi van binnen was. Weer waren er de elektrische kaarsen, die je kon “opsteken”. Buiten de poort stond een stalletje met vers fruit; daar hebben we onze vitamientjes weer even mee aangevuld! Zondag verliep eigenlijk hetzelfde; alleen zijn we ’s middags toen naar Desenzano del Garda gefietst; prachtig uitzicht op het schiereiland Sirmione vanaf die kant. We kwamen bij een kerkje, waar net een trouwerij aan de gang was; de deuren waren open en dus keken we even. Ook zijn we daar nog even naar het strand gelopen; een typisch Italiaans strand met kiezelstenen en strandstoelen. Op de terugweg kwam er nog een brandweerauto aangereden, die abrupt stopte, alle brandweermannen eruit en druk om de auto heenlopen; hij bleek namelijk zelf ook in de brand te staan… ’s Avonds werd het wat bewolkt en ging het gelukkig weer wat waaien. Omdat we morgen gaan vertrekken, hebben we alles opgeruimd en uit voorzorg ook de luifel ingedraaid. Omdat het de laatste avond hier was, hebben we lekker een pizza gehaald. Het duurde even voordat deze klaar was, maar hij was heerlijk.

Maandag 4 juli 2016

Vertrek Sirmione 26811 km

Aankomst Füssen 27191 km

Gereden 380 km

Omdat we vandaag een aardig ritje voor de boeg hadden, reden we op tijd weg, zo rond half 10. Het was nog lekker koel, zo’n 22 graden. Onderweg liep de temperatuur nog wel op, maar we reden lang zonder airco. Eenmaal op weg naar de Autostrada kwamen we al in Peschiera in een file te staan; snel een andere route gekozen en zo reden we richting de Brennerpass. Wel via de tolweg dus; binnendoor zou veel langer duren. Even een tolvignet voor Oostenrijk gekocht bij een kiosk en daarna de route met prachtige vergezichten gereden. In Oostenrijk hebben we bij Innsbruck nog even getankt en zijn we verder via de binnenweg gereden naar de Fernpass. Prachtig uitzicht op de Blindsee en de Zugspitze onderweg en zo reden we richting Füssen, naar de camperplaats. Deze camperplaats hadden we gevonden via de Youtube filmpjes van Hartmut Konrad, een Duitser die van heel veel camperplaatsen een “reportage”maakt en die op Youtube zet. Kijk maar een op: https://www.youtube.com/c/hartmutconrad .  Na een of twee filmpjes kun je beter het geluid wat zachter of uit zetten hoor…. Dan weet je het wel. Er waren nog plaatsen vrij op deze grote camperplaats, maar al snel na ons werd de keuze steeds beperkter. Uiteindelijk was hij helemaal vol! (120 plaatsen) Het centrum zou volgens de informatie 1,5 km zijn; we gingen dus lopen, want anders moesten we de fietsen eraf halen voor zo’n stukje! We liepen er ruim 20 minuten over; het stadje was erg gezellig en toeristisch met Dirndl jurkjes, miniatuurhuisjes, miniatuur bierpullen, een fontein etc. Eenmaal terug bij de camper heerlijk een ijskoud biertje! We aten die avond pannenkoeken en tijdens het bakken kregen we weer diverse vragen over onze “sidetable”. Nog een aflevering of 2 van Acquitted gekeken en heerlijk koel gaan slapen. Het koelde hier namelijk als de zon weg was best snel af. Morgen gaan we naar Freiburg; hier zijn we een vorige keer voorbij gereden omdat het er zo druk was. Nu gokken we erop dat er plaats is op de camping, die in de stad ligt.

Dinsdag 5 juli 2016

Vertrek Füssen 27191 km

Aankomst Freiburg 27469 km

Gereden 278 km

Bij de Lidl, die tegenover de camperplaats was, even brood en verse croissants gehaald voordat we weer verder gingen richting Freiburg. Deze croissants smaakten heerlijk na de “kadetjes” in Italië. Mooie route richting Lindau, met prachtige vergezichten over de Bodensee; bij Frederikshafen is het zeppelinmuseum en er vloog er eentje rond toen we er langs kwamen. Parkeerplaatsen om te eten waren daar moeilijk te vinden, dus reden we maar een stukje verder. Uiteindelijk stoppen we op een parkeerplaats en eten we daar. Verderop zijn natuurlijk veel meer parkeerplaatsen…. Uiteindelijk komen we in de buurt van Freiburg via het Höllental; van hoog naar laag via haarspeldbochten en daarna door een dal met steile rotswanden naar Freiburg. We konden ons hiervan weinig herinneren; we hebben dit toch al een keer gereden. In Freiburg moesten we 180 graden keren om bij de camping te komen. De toerit naar de camping lijkt veel op Charleville-Mezieres; door park, brug over, linksaf naar camping langs een rivier. Er stonden al wat mensen te wachten en dus sloten we achteraan; bij de receptie duurde het wel even; iedereen werd naar de plaats gebracht door de ene collega, terwijl de andere collega daarna de inschrijving deed. Na een half uurtje kregen we een plaats tegenover de receptie. Het was toch maar voor één nacht; de plaats was erg schuin en we kregen de camper zelfs met blokken niet waterpas. Dit merkten we als we door de camper liepen en het voeteneind lag een stukje lager dan het hoofdeinde; dat merkten we toen we op bed lagen; we hebben toen maar een slaapzak onder het matras gelegd; toen lagen we beter. Volgens de juffrouw bij de receptie was het een kwartiertje lopen naar het centrum; weer viel dat een beetje tegen, maar het centrum was prachtig. Mooie poorten, straten met een watergoot, waar een riviertje door stroomde. Kinderen vonden dit prachtig! Een van de eerste winkels was een Gabor schoenenzaak; Heleen heeft al schoenen en slippers van dat merk, maar ze vond er een paar zwarte slippers ver onder de Nederlandse prijs! Het centrum was bijna geheel autovrij; er reden alleen trams, waar je dus op moest letten! Nadat we het centrum hadden rondgelopen, liepen we terug naar de camper, waar een koud biertje goed smaakte! Internet was hier maar €1 voor een uur en dat gebruikte ik om week 4 online te zetten. We probeerden een nieuw recept met spinazie, champignons, hamreepjes, kaassaus met penne, maar dit was geen succes; het was erg flauw. ’s Avonds keken we weer een aflevering van Acquitted. Morgen gaan we naar Metz, waar we op de heenweg niet konden staan wegens een overstroming.

Woensdag 6 juli 2016

Vertrek Freiburg 27469 km

Aankomst Pont-a-Mousson 27695 km

Gereden 226 km

De bestelde croissants waren weer prima! Na het opruimen reden we de route richting Frankrijk; eerst vlak door het Rijndal en later door de Vogezen via Selestat, via de Col de Ste. Marie naar St. Dié, waar we boodschappen deden bij een Hyper Lecrerc en natuurlijk cadeautjes kochten voor Bibi en Evie en gelijk maar even aten op de parkeerplaats. We besluiten onderweg niet naar Metz, maar naar de camperplaats in Pont-a-Mousson te gaan. Eenmaal daar kiezen we een plaatsje aan het eind bij de jachthaven; de zwanen zijn er nog steeds. We lopen nog even naar het stadje over de brug en lopen iets verder door dan de vorige keer. Daar vinden we nog een mooi monument van de 2e W.O., waarvan we foto’s maken voor Kevin. Er is nl. een website, die hij mede beheert, waar alle monumenten in Europa op staan. Terug op de camping zitten we nog heerlijk buiten in het zonnetje en ’s avonds eten we bij Mc. Donalds; die ligt nl. achter de camperplaats. Je merkt, dat het hier veel langer licht is dan bijv. in Italië; was het daar om negen uur al donker, hier is het om tien uur nog schemerig! Heleen leest lekker op haar e-reader en ik pak alle cadeautjes even in. We kijken nog een aflevering van Acquitted; morgen gaan we naar huis.

Donderdag 7 juli 2016

Vertrek Pont-a-Mousson 27695 km

Aankomst Spijk 28140 km

Gereden 445 km

Om half negen horen we getoeter op de camperplaats; de bakker is in aantocht, dus nemen we een heerlijk Frans stokbrood en natuurlijk 2 croissants! Na de koffie rijden we rond half 10 weg. Via Metz naar Luxemburg, waar we nog even de tak volgooien voor €0,951 per liter. We twijfelen even of we via Brussel of via Maastricht rijden, maar we kiezen toch voor Brussel, Antwerpen. Het gaat allemaal erg voorspoedig en rond drie uur zijn we thuis. Even de auto van Jeffrey van het pad; zij zijn op vakantie en hebben de auto even hier neergezet. Max is blij en we drinken met Kevin lekker een kop thee in de tuin. Het moet redelijk weer blijven toch?

Totaal gereden 3760 km

Klik hieronder voor de route op de kaart: