Week 4

Zondag 02-10-2016

Rustdag in Krk

’s Morgens begon het te regenen; dat was ook de weersvoorspelling, maar af en toe was het even droog. Bij de kampwinkel even lekker croissants gehaald; voor het eerst kon ik kiezen uit naturel, appel of marmeladecroissants. Heerlijk die naturel croissants! Morgen maar weer dus! Lekker lezen dus en koffie drinken. Tussen de middag lekker binnen gegeten; voor het eerst sinds bijna 3 weken! Om twee uur werd het droog en zijn we nog even naar Krk gelopen; daar waren gewoon de bussentoeristen aangekomen, die nu tussen de buien door het stadje gingen bezoeken. We liepen even rond en wilden toen naar de andere kant van de haven lopen, maar toen begon het weer te spetteren. We hadden de paraplu meegenomen, dus nat werden we niet. Regen ben je toch wel snel zat; gelukkig werd het weer snel droog en kon ik gewoon buiten koken. Kip Jambalaya met de saus die we deze week al klaargemaakt hadden; de saus even maken en laten koken, de rijst erbij en weer later de saus erbij. Nog even door laten koken en het was heerlijk! Gelijk alles droog opgeruimd; alleen de kooktafel en de mat morgen nog. Snel af wezen wassen, want Studio Sport begint. Feyenoord doet het nog steeds goed! Daarna HHB en Ivo; wat is dat toch een zelfingenomen type zeg! Het regende al weer flink en het werd ook steeds frisser. Morgen gaan we verder naar Fazana in het zuiden van Istrië.

Maandag 03-10-2016

Vertrek Krk 31750 km

Aankomst Fazana 31935 km

Gereden 185 km

De afgelopen nacht heeft het nogal hard geregend en geonweerd. Rond 5 uur sloeg de bliksem in de buurt in en ging overal de stroom eraf; alleen de straatlantaarns branden nog. Om 8 uur even met de paraplu naar de bakker voor croissants en volkoren stokbrood. Terug thee gezet en daarna het ontbijtje lekker opgegeten. Even scheren (dat was er gisteren bij ingeschoten met dat weer) en daarna gaan betalen; nog even met de baas gesproken over de steenhopen, die we overal in Kroatië en Bosnië zien liggen. Dat zijn hopen stenen, ontstaan bij het bouwrijp maken van de grond. Dit is eeuwen geleden al begonnen; de mensen deden dat met de hand, zonder hulpmiddelen, dus de stenen werden aan de rand van het land opgestapeld. Soms werden er later muurtjes van gemaakt, maar meestal werden de hopen zo gelaten. Achter onze plaats was een soort pyramide ontstaan, doordat de mensen de stenen allemaal in het midden van het land gegooid hadden, vertelde hij. Terug bij de camper nog even koffie gedronken en daarna de stroom eraf, tafel en kleed in de camper en de camper van de blokken gereden, even de vuilwatertank geloosd en daarna weg gereden. Het was weer flink gaan regenen en de hele weg naar de brug van Krk (geen foto van kunnen maken, dus die zoeken we wel op internet) en Rijeka met de ruitenwissers aan. Na Rijeka volgden een aantal tunnels en steeg de weg flink tot boven de zee. De Tom-Tom stuurde ons over de snelweg; we hadden liever de nationale weg gereden, maar met dit weer was dit wel prettig. Na een toltunnel van ruim 5 km werd het weer beter, de zon kwam erdoor; even verder zijn we van de snelweg afgegaan om via Labin, waar we nog even boodschappen hebben gedaan, verder te rijden over een, volgens de kaart, prachtige weg door mooie natuur. Het weggetje binnendoor was smal, met 14% en prachtige haarspelden! Eenmaal weer op een bredere weg hebben we een parkeerplaats gezocht om te lunchen. Later kwamen we door een gebied met een heel vruchtbaar dal met een soort kanalen voor de irrigatie. Het was dus inderdaad een prachtige weg tot Pula; onderweg ook nog een monument gespot voor Kevin uit de 2e WO en daarna doorgereden naar Fazana. De Tom-Tom gaf aan dat de camping rechts van de weg lag; hij lag echter links! Op de camping mochten we eerst een plaats zoeken en daarna inschrijven. Veel plaatsen hadden geleden onder het seizoen en de laatste regenbui; we moesten dus echt zoeken naar een moddervrije plaats, maar die vonden wij natuurlijk wel; in de zomer zijn er ruim 1100 plaatsen; nu was niet alles in gebruik. We zijn nog even een stukje gaan lopen om te kijken of er een winkel in de buurt was. Die was er niet en de campingwinkel was maar tot 3 uur open. Terug nog een drankje in het zonnetje genomen, voordat we een diepvriesmaaltijd (Beef Sjanghai) warm maakten. Na de afwas en de koffie Voetbal Inside gekeken en het verslag gemaakt. Morgen blijven we hier nog; woensdag gaan we verder naar Vrsar, in het midden van Istrië.

Dinsdag 04-10-2016

Rustdag in Fazana

Wakker worden met een zonnetje is toch lekkerder dan wakker worden met regen! Thee, croissants, lekker luieren met TLC, in het zonnetje lezen, zo startten we de ochtend. Na de koffie zijn we via het wandelpad langs het strand naar Fazana gelopen. Een leuk dorpje, met weer prachtige uitzichten over de wederom in en in blauwe zee. We deden nog even een paar boodschappen bij de plaatselijke Plus en daarna liepen we via de weg terug naar de camping. Daar liepen we ook nog even door de supermarkt, want in het dorp hadden ze geen aardappelen en we wilden vanavond gebakken aardappelen eten. Terug bij de camper nog even koffie gedronken en lekker in de zon gezeten. Daarna in de schaduw brood gegeten; voor Heleen hadden we bij de Plus een “stuk witbrood” gekocht; het leken wel witte bolletjes, maar dan aan een stuk. De aardappels geschild en voorgekookt en na de thee zijn we langs het strand naar de andere kant gelopen; het begon wat harder te waaien, maar de zon was heerlijk. Onderweg kwamen we de Nederlanders tegen, die gisteren voor ons arriveerden. Hij stelde voor even een foto van ons tweeën te maken en van het een kwam het ander. We hebben gezellig met ze  gesproken over vakantie in Kroatië, vakantie in het algemeen en andere  (familie) onderwerpen. Wat ons in de afgelopen weken is opgevallen, is dat we steeds mensen treffen, die geen kinderen hebben. Fijn, dat wij van de kinderen toch wel weg mogen! Bij de camper heerlijk een wijntje gedronken in de late middagzon; toen de zon achter de bomen ging, werd het gelijk fris. Ook werd het erg donker; toen hebben we gelijk alle dingen opgeruimd, die we niet meer nodig hadden. Ook de luifel maar ingedraaid, want de zon was toch weg. De aardappeltjes in schijfjes gesneden en in de pan gedaan. De kipschnitzels en worstjes op de bbq gelegd. Nadat alles gaar en bruin was geworden, hebben we het heerlijk binnen opgegeten. De zon was ondergegaan en er was een prachtige lucht boven de zee; daar dus even naartoe gelopen en een paar foto’s gemaakt. Na de afwas lekker koffie gedronken en even lekker gedoucht. Wat tv gekeken, zap je langs SBS6 en zie je ineens Teus van den Berg op de tv met pech aan zijn auto in Frankrijk. De Wegenwacht komt erbij en zo kennen we Teus, met zijn ervaring in de autobranche, hij stelt even zijn diagnose ; de dynamo is defect! Ook het verslag gemaakt. Morgen gaan we verder naar Vrsar.

Woensdag 05-10-2016

Vertrek Fazana 31935 km

Aankomst Novigrad 32006 km

Gereden 71 km

Het was koud deze morgen en half bewolkt; dat hadden ze ook opgegeven. Even croissants en brood gehaald bij de kampwinkel, thee gezet, opgeruimd, koffie gezet, camping betaald en om 11 uur reden we van de camping af richting Vrsar. Het landschap van Istrië is niet spectaculair; vrij vlak en kaal, soms een stukje bos. Net voor Vrsar komen we bij het Limski kanaal, een inham in het land, zelfs op de borden wel een fjord genoemd. Hier zijn uitzichtpunten en stalletjes met drank, olijfolie en paprika’s waar de toeristen uit de vele bussen naartoe geloodst worden. We rijden weer verder en als we bij Vrsar komen, besluiten we toch maar door te rijden naar Novigrad. We komen langs Porec en rijden verder. Bij Novigrad komen we over een soort dijk door het water, met aan het eind een ophaalbrug naar de jachthaven. De camping lag aan het strand, maar had veel bomen. Met de ACSI kaart mocht je ook maar op een paar plaatsen staan; wij vonden een mooie plaats op de hoek en hadden er tussen de bomen door zelfs tv. Na de lunch en de thee zijn we via het strand naar Novigrad gelopen. Onderweg begon het nog een beetje te regenen, maar gelukkig hadden we de paraplu in de rugzak. In het centrum waren nog meer paraplu’s. Ze waren als kunstwerk opgehangen in de straten. Op de terugweg zijn we nog even langs de supermarkt gegaan voor wat boodschappen en daarna weer naar de camper. Ons plekje was helemaal uit de zon en met de wind erbij was het te koud om buiten te zitten. We hebben de oven dus binnen neergezet om de pizza te bakken; werd het gelijk wat warmer binnen. De pizza was lekker en na de koffie hebben we naar een nieuwe serie gekeken. Het is een serie die in Wales speelt en die in het Welsch gesproken is; niet echt te verstaan dus. Wel erg spannend!

Donderdag 06-10-2016

Rustdag in Novigrad

Het was een koude nacht geweest; buiten was het 6 graden en binnen 11 toen we wakker werden om half negen. Maar gelukkig was de zon er al, maar we staan onder bomen. De gaskachel even lekker aangezet tot de temperatuur rond de 17 graden was en de zon wel op de camper kwam. Voor de camper konden we lekker in de zon zitten lezen; na de koffie eerst even boodschappen gedaan. Brood, op brood, fruit, ham voor in de lasagne met spinazie en kaassaus. We konden ook lekker buiten eten, maar er kwam net een camper naast ons staan, dus moesten we de tafel een stukje verzetten. Na de lunch nog even lekker in het zonnetje gezeten en de lasagnesaus voor vanavond klaargemaakt en een ovenschaal ermee gevuld. Na de thee zijn we via het strand naar de haven van Novigrad gelopen; daar waren we gisteren niet aan toegekomen door de regen. Met een zonnetje erbij ziet alles er toch veel prettiger uit. Je ziet er veel getijdebaden; een soort zwembad dat met vloed volliep; misschien dat die vroeger gebruikt werden als badkuip? Heleen kocht nog een leuke broek voor Kn 50; zo’n €7, alles kostte in deze winkel €7. Op de terugweg hebben we op het terras van het hotel bij het zwembad aan het strand lekker een biertje gedronken.  Dat zwembad lag op het strand, wat mooie plaatjes opleverde. Daarna zijn we terug gelopen en hebben we nog even op het strand bij de camping in de zon gezeten; bij de camper was de zon nl. al weer weg. Bij de camper was het dus al niet lekker meer; zo’n 16 graden en geen zon. Binnen was het lekkerder en we hebben lekker nog een wijntje genomen en de oven aangezet. Na een half uurtje was de lasagne klaar; hij was heerlijk! We hebben nog een helft over voor een andere keer. Expeditie Robinson en Floortje terug in Syrië gekeken. Het elektrisch kacheltje mocht vanavond weer aan. Buiten was het om kwart over tien al weer 9.1 graden.

Vrijdag 07-10-2016

Vertrek Novigrad 32006 km

Aankomst Annenheim 32265 km

Gereden 259 km

Ook vandaag was het weer redelijk fris en bewolkt; we besloten na de croissants en de thee op te gaan ruimen en vandaag te vertrekken naar Ljubljana. Eerst nog even boodschappen gedaan in de supermarkt vlakbij en daarna via de kustweg richting Slovenië gereden. Vanaf de kustweg hadden we af en toe prachtige uitzichten over de zee en op Triëste. Bij de grens, eerst de Kroatische grens en later de Sloveense, hoefden we alleen de passen maar voor het raam te houden en we mochten al verder. Bij de eerste de beste benzinepomp even de tank gevuld en het vignet voor Slovenië gekocht. Geen tol dus op de snelwegen, al kom je regelmatig tolpoorten tegen, maar alles onder de 3,5 ton mag daar doorrijden vanwege het vignet. Zwaardere auto’s betalen daar elke keer tol via een “prepaid” kastje, wat op de voorruit bevestigd is. Slovenië is qua natuur heel anders dan Kroatië. Veel groener en de snelwegen zijn prima! Onderweg werd het weer slechter; de temperatuur zakte tot 11 graden en het werd zwaarder bewolkt. Eenmaal bij de camping in Ljubljana, viel het daar erg tegen; de oprit was erg rommelig en we zagen ons niet met dit weer met de fiets of de bus naar het centrum gaan. We besloten door te rijden tot Annenheim aan de Ossiacher See. Op deze camping waren we in de meivakantie van 2014 ook geweest en deze camping lag prachtig op fietsafstand van Villach. We reden dus door naar de Karawankentunnel, die op de grens ligt van Slovenië en Oostenrijk. Deze tunnel is tweebaans en 7,9 km lang! Op een parkeerplaats hebben we lekker gegeten en bij de benzinepomp het vignet voor Oostenrijk gekocht. De tunnel was prima verlicht en ruim, maar 7,9 km is best lang. Aan de Oostenrijkse kant was de douane; ook hier was het ophouden van de paspoorten voldoende om door te mogen rijden. Het weer was inmiddels wat beter geworden; een graad op 15 en half bewolkt. We reden eerst naar een andere camping, want die zou dichterbij Villach liggen; dat was echter niet zo, dus zijn we naar de eerste camping terug gereden. De hefboom was open en er hing een briefje, dat je een plaatsje mocht zoeken en dan de volgende morgen moest aanmelden. We kozen een mooi plaatsje en installeerden ons. Na de thee hebben we de fietsen eraf gehaald om nog even boodschappen bij de Lidl te doen, die op 2 km van de camping lag. Terug op de camping lekker buiten gekookt; verse bami. Maar wel binnen gegeten, wat het werd snel kouder. Het was heerlijk en na de afwas was het tijd voor Nederland-Wit Rusland. Eindelijk weer eens een lichtpuntje bij het Nederlands elftal! Morgen blijven we nog hier; morgenochtend de laatste boodschappen voor onderweg inslaan en morgenmiddag op de fiets naar Villach.

Zaterdag 08-10-2016

Rustdag in Annenheim

We werden vanochtend rond half negen wakker; eerst even de kachel aangezet (het was vannacht 3,2 graad geweest) en nog een half uurtje onder het dekbed gebleven, voordat de thee en de croissants aan de beurt waren. Het was bewolkt, maar het zou vandaag grotendeels droog blijven. Na de koffie zijn we boodschappen gaan doen en na de lunch zijn we meteen naar Villach gefietst. De route was bekend en zo reden we vrij snel naar het centrum. De fietsen hebben we weer op dezelfde plaats neergezet, bij de worsttent bij de brug. Lekker door het centrum gelopen, nog een foto gemaakt van een echt oude brievenbus die we de vorige keer niet gezien hadden en bij een Italiaanse boetiek, waar Heleen in 2014 ook wat voor de zomer had gekocht, heeft ze deze keer weer wat gekocht. Nu natuurlijk iets voor de winter. Daarna zijn we naar het grote winkelcentrum net buiten Villach gefietst; het was er gezellig druk en we hebben eerst rustig thee gedronken en mensen gekeken. Er was een show van Fiat met een prachtige mat grijze Fiat 500X en een 124 Spider en een klein Fiatje voor Bibi en Evie. Het centrum rondgelopen; er is op de begane grond een hele grote landkaart op de vloer gemaakt van de omgeving. Hier waren ouders met kinderen bezig met topografieles; leuk om te zien. Op de terugweg begon het te spetteren, maar we kwamen toch droog terug bij de camper. Daarna begon het harder te regenen en kon ik niet buiten koken. We hadden nog saus over van gisteren en die hebben we vermengd met pomodorosaus en spaghetti erbij gekookt. Italiaans poeder kaasrasp erbij en we hebben weer gegeten. Na de vaat, het is zaterdag, DDD en JP gekeken. Morgen gaan we verder richting München naar een camperplaats vlakbij.