Week  2

Zondag 21 februari 2016

De dag begon weer zonnig; rond 9 uur waren we wakker. De kachel hoefde niet aan, de zon scheen heerlijk in de camper. Na het gebruikelijke ontbijt heerlijk buiten zitten lezen; van Heleen moest ik me wel insmeren, want de zon was fel en van de vorige dagen was ik al een beetje verkleurd! De was van gisteren was kurkdroog en kon worden opgeruimd. Heerlijk koffie gedronken in het zonnetje. Lekker even gedoucht en daarna geluncht. De Mercadona was vandaag niet open, dus hadden we gisteren al extra broodjes genomen. Die hebben we even in de oven gedaan en waren weer als vers. Na de lunch en de thee zijn we gaan wandelen richting de camping en daarna de rots rond naar de baai, waar we al eerder geweest waren. Het was een pittige wandeling met trapjes, steile stukken en prachtige uitzichten over de zee en richting ons eindpunt; het terras op het strand voor een Café Expresso. Het was een beetje bewolkt geworden en het waaide flink. Binnen in het restaurant was het stampvol met eters. Wij gingen dus lekker buiten zitten, met de jas dicht. Na de koffie zijn we terug gelopen naar de camperplaats. We vroege ons af, of al die appartementen nu dicht waren of dat er nog mensen in woonden; er stonden nl. wel wat auto’s geparkeerd. Op de camperplaats konden we niet meer buiten zitten, maar daar hebben we dan ook een mooie camper voor met stoelen (en voetenbankjes). Ondr het genot van een drankje en een chippie heeft Heleen zitte n lezen en heb ik het verslag gemaakt. Ook de gemaakte foto’s weer even op de laptop gezet; vanavond eten we lasagne uit de oven; zeven uur voetbal, daarna levensgevaarlijke wegen en daarna Devorce. Morgen gaan we naar Camping Estrella de Mar in Castelldefels bij Barcelona.

Maandag 22 februari  2016

Vertrek Palamos 21126 km

Aankomst Castelldefels 21291km

Gereden 165 km

Vanmorgen werden we wakker van druppels op de camper; het was bewolkt en het regende een beetje. Al snel was het weer droog; na het ontbijt even alles opruimen en nog even koffie gezet. Nog even de buurman bedankt voor de wijn van gisteren; een Sauvignon Blanc van zijn eigen wijngaard in de buurt van Pezenas. Er zat een apart smaakje aan; op het etiket stond dat het de geur van de Taxus was. We hadden onze route bepaald; het eerste stuk via de kustweg; via Playa de Aro (getankt bij de benzinepomp tegenover Camping Treumal, waar we in 2005 gestaan hebben. De diesel was hier maar €0,859 per liter; zo is tanken leuk! 71 liter voor maar €61! Via Saint Feliu de Guixols, de prachtige kustweg met haarspelden en prachtige uitzichten  via Tossa de Mar, Lloret de Mar, Malgrat de Mar, daarna via de N11 langs Callella verder langs de kustweg. We hadden nog nooit zo’n enorm lang strand gezien zeg! Tot aan Barcelona liep het door; spoorrails er langs en dus de N-11. Net voor Barcelona gingen we dan eindelijk de C-32 en de C-31 uit richting de camping. We reden een deel onder Barcelona door; later langs het vliegveld en daarna waren we bij de camping Estrella de Mar. We betalen voor twee nachten; morgen gaan we met de bus naar Barcelona. De camping staat vol met vaste plaatsen, maar er is een gedeelte voor campers. We zetten onze camper er net naast; na ons volgden nog meer campers. We hebben de fietsen eraf gehaald om boodschappen te gaan doen bij de Lidl op 3 km. We zorgen er weer voor om voor een paar dagen eten in te slaan. Eenmaal terug nemen we een drankje; zo dichtbij het vliegveld en nog geen vliegtuig gezien! Dat veranderde  in de loop van de avond; tijdens het buiten koken (Beef Chimichurrie) zagen we ineens schijnwerpers aankomen door de bomen; ze kwamen nu om de paar minuten over vliegen! Het verslag bijgewerkt, tv gekeken en de plannen voor morgen doorgenomen.

Dinsdag 23 februari 2016

“Rustdag” in Castelldefels; bezoek aan Barcelona. Ww werden pas rond negen uur wakker, maar we hadden de tijd. We wilden na de middag pas naar Barcelona met de bus. ’s Morgens dus lekker ontbijtje, deur open, buiten in de zon zitten lezen, camper opgeruimd en rond twaalf uur leker geluncht. De bussen reden elke 20 minuten, dus liepen we om half een richting de halte. Nog even navragen waar die precies was, maar snel gevonden. De bus kwam er direct aan; 2 kaartjes kostten maar €4,30! De bus reed in drie kwartier naar de Place Catalunia! Gelijk even gevraagd waar de bus staat die ons terug moet brengen naar de camping, maar dat was simpel op dezelfde plaats. We zijn eerst het plein overgelopen richting de Rambla. Gezellig druk was het er; wel veel politie op de straat; gemeentepolitie, “Mossos d'Esquadra” met ME busjes, kogelvrije vesten en vuurwapens, in de haven maritieme  politie; zal wel ergens voor nodig geweest zijn. We zijn de Rambla helemaal uitgelopen tot de Rambla de Mar, het winkelcentrum in de haven. En ja hoor, de brug ging open voor twee jachten die de haven in en uit wilden. Terug op de wal hebben we heerlijk op een terrasje gezeten, mensen kijken en hier kwamen de Mossos zelfs even koffie drinken! Via de overdekte markt, waar we vers fruit kochten, terug gelopen naar de Place Catalunia. Op een bankje in de zon het verse fruit opgegeten en daarna nog even  naar “El Corte d’Ingles”, een groot Spaans warenhuis. De kinderafdeling was enorm; daar moesten we natuurlijk even heen. Maar duur………….. Helemaal bovenin, op de 9e verdieping is het restaurant. Daar hebben we nog even koffie gedronken. Er liepen zeker 10 mannen/vrouwen te bedienen op zo’n 20 klanten?? Je hebt hier van achter glas een prachtig uitzicht over de stad! Tegen vijven zijn we weer naar de bus gelopen; om vijf voor vijf vertrok deze weer. Wat opviel was, dat de chauffeur tot twee keer toe een zwartrijder terugriep; een stempelde er alsnog af en de andere moest de bus uit! Het was op de terugweg veel drukker dan op de heenweg en na een uur waren we weer op de camping. Na eerst een drankje te hebben genomen, lekker buiten gekookt. Heerlijke hamburgers met gebakken aardappelen en een verse salade! Na het eten en de koffie de eerste helft van Arsenal-Barcelona gekeken en daarna een aflevering van Jordskott. Het blijft een aparte serie; we begrijpen er nog steeds niet alles van; wel spannend dus! Morgen gaan we naar de camperplaats in Peniscola; daarna richting Valencia.

Woensdag  24 februari  2016

Vertrek Castelldefels 21291km

Aankomst Peniscola  21506 km

Gereden 215 km

We vertrokken vandaag rond half elf vanaf de camping richting Peniscola. Via de C-31 richting Sitges via de kustweg; weer een prachtig stukje! Kronkelend hoog tegen de rotsen boven de zee! Wel prima vangrails, dus geen “Dangerous roads”. Onderweg bij een supermarkt even vers brood gekocht en gelijk op de parkeerplaats gegeten. Daarna via de N-340 tot aan Peniscola gereden. De Tom-Tom herkende de weg niet; die was zeker nog erg nieuw! Net voor de afslag naar Peniscola zaten we weer op de weg! De camperplaats lag een 2 km van de plaats en de kust verwijderd. Er was nog plaats op de camperplaats en we kozen een plaatsje uit. Het was er best smal, dus moesten we even goed kijken hoe we de camper zouden zetten. Maar dat lukte prima; de plaatsen waren ook niet recht, maar er hoefde maar een blok onder een van de achterwielen op recht te staan. Het was heerlijk weer, dus in het zonnetje met zo’n 25 graden thee gedronken. Daarna de fietsen eraf om het stadje te bekijken; dat viel tegen…..er was nog niet veel open; wel een enorm lange boulevard met hotels en appartementen. We zijn die een aantal kilometers langs gefietst; veel erg bruine mensen daar……. Overwinteraars dus. Op de terugweg de Mercadona gezocht; die moest er zijn en gevonden dus. Een prachtige winkel; net nieuw waar we konden kopen wat we nodig hadden. Terug op de camping lekker koffie gedronken en meer. De camperplaats lijkt volgens Heleen op een Belgisch zigeunerkamp; er staan wat Belgen bij elkaar die waarschijnlijk doof zijn; zo hard praten ze! Omdat we toch niet veel meer kunnen bekijken hier, besluiten we morgen verder te gaan richting Valencia. Vandaag “makkelijk” gegeten; pizzabroodjes met verse salade! PSV-Atletico gekeken; Heleen heeft lekker liggen lezen op haar Queensbed!!

Donderdag  25 februari  2016

Vertrek Peniscola  21506 km

Aankomst Valencia 21647 km

Gereden 141 km

Het regende vanmorgen licht toen we wakker werden, maar dat was maar heel even. Na het ontbijt heerlijk gedoucht in het verwarmde toiletgebouw! Tussen 8 en 10 en ’s avonds tussen 19 en 21 uur! De route van vandaag in de Tom Tom gezet; via de N-340 en de A7 via Castellon naar Valencia/Bétara, waar het Valencia Camperpark ligt. De route ging geheel over de Autovia, soms vierbaans, soms driebaans en soms tweebaans.  Het was prachtig weer en de temperatuur liep op tot 20 graden. De camperplaats lag ruim 12 km buiten Valencia, vlakbij het eindpunt van de metro in Bétera. Op het eerste gezicht een beetje rommelig, maar bij nader inzien toen we eenmaal op de camperplaats waren een prima plek! De ontvangst was zoals in veel recensies stond, erg klantvriendelijk! Uitleg over het bezoeken van de stad, de plattegrond, de kaartjes voor de metro lagen bij wijze van spreken al klaar! €1,50 p.p. per rit! We zetten de camper neer en hebben eerst koffie gezeten daarna gegeten. Het begon al best warm te worden, dus besloten we na de thee naar Valencia te gaan. Eerst nog even snel een wasje “gedraaid” en op het rek gehangen. Na een ritje van zo’n 20 minuten waren we er. Vanaf het metrostation liepen we eerst richting het Estació del Nord, een werkelijk prachtig gebouw en de Arena. Vandaar richting  Plaza de la Reina. Een prachtige stad, maar erg onoverzichtelijk vanaf de plattegrond, langs het prachtige oude postkantoor en zo kwamen we op het plein, waar we een Café Americano hebben gedronken in het zonnetje. Nog even wat informatie gevraagd bij het kantoor van de toeristische bus; morgen gaan we waarschijnlijk beginnen met de blauwe lijn, de Valencia Maritima. Eenmaal terug op de camperplaats eerst wat gedronken en daarna buiten een eitje gebakken en de Beef Chimichurrie opgewarmd! Het was inmiddels donker geworden en dus ook wat frisser en dus hebben we binnen gegeten. Na de koffie nog even gelezen, tv gekeken en het verslag gemaakt. Ze geven morgen minder weer op; we gaan dus niet met de toeristische bus, maar met de gewone lijnbus naar het “Ciudad de las Artes y las Ciencias”.

Vrijdag  26 februari  2016

"Rustdag” in Valencia. Na ons gebruikelijke  ochtendritueel, het vast bereiden van de saus voor de pasta vanavond en de lunch zijn we weer met de tram vertrokken; nu een station verder, zodat we bij het Estació del Nord op lijn 19 konden stappen. Echter de chauffeur van de bus zei ons beter met lijn 35 te gaan. Zo gezegd, zo gedaan, weer €1,50 p.p. per rit en zo kwamen we al snel bij het futuristische park aan. Het zag er allemaal erg strak uit; Heleen vond het maar niks; waarom zoiets hier bouwen terwijl elders in de stad bouwvallen staan? We zijn het terrein over gelopen, maar het was wel erg mooi aangelegd allemaal. We vroegen ons af of er ’s zomers in gezwommen mocht worden. We lazen ergens dat pootje baden toegestaan was! Gelukkig was er schuin tegenover ook een groot winkelcentrum, waar we heerlijk thee hebben gedronken. Daarna zijn we nog een stukje rondgelopen en weer terug gegaan naar de bus. Bij de stoplichten reed een vrachtwagen nog even bijna de hele achterbumper van een auto af; dat was dus even een opstopping. Eenmaal terug in de binnenstad zijn we nog even naar de Outlet winkel van Mango gegaan, Heleen had er een leuke broek voor weinig gezien; gepast en ja hoor, voor nog geen €25 een stretch jeans! Op een terrasje nog even een biertje (1/2 liter) gedronken en toen terug naar de camper. We stapten nog even in een verkeerde metro, maar daar kwamen we na een paar stations al achter; uitgestapt en op de goede gestapt en zo kwamen we weer op de camperplaats aan. We hoefden alleen het gehakt en de pasta maar te maken en alles bij elkaar te gooien; we hebben heerlijk gegeten en weer kon de helft in de vriezer! Morgen gaan we richting Calpe; ze geven niet zulk mooi weer op; regen zelfs en zo’n graad of tien! Om te rijden is dat prima! Eerst morgen maar een supermarkt zoeken, waar we weer voor een paar dagen in kunnen slaan. Daarna zien we wel verder. De tv deed het niet goed meer door de storm en de regen. Niet alle kanalen trouwens, wat weer vreemd is. Morgen maar weer even kijken.

Zaterdag 27 februari 2016

Vertrek Betera 21647 km

Aankomst El Campella 21857 km

Gereden 210 km

Toen we wakker werden rond 9 uur was het droog, maar het stormde nog steeds flink. The, croissants en later koffie, wassen, scheren, opruimen, vuilwatertank leegmaken en rond half elf reden we weg. De overburen waren al vertrokken; van hun hadden we een adres in Benidorm van een leuke camping. Zij hadden daar ruim een maand gestaan en waren nu op de terugweg. Elly en Piet zijn ook weer verder gereden richting noorden; het weer was niet zo, dat ze nog in Valencia wilden blijven. In Gandia wilden we boodschappen doen; er was een Carrefour in het noorden, maar daar konden we niet parkeren. Andere parkeerplaatsen waren er niet of erg afgelegen. We reden door naar het zuiden en vonden daar een prima Lidl langs de weg met perfecte parkeergelegenheid. Hier dus boodschappen gedaan en gelijk gegeten. Daarna doorgereden naar Calpe; vooral het laatste stuk was prachtig en daar campings en camperplaatsen vol! Straten ook vol met illegale campers; niets voor ons! Dus reden we door naar Benidorm, naar de camping aangeraden door de buren. Ook die was vol! Andere campings ook! In de ACSI gids vonden we toen de camping in El Campella; net voor Alicante. Die hebben we eerst gebeld; ze hadden een plaatsje op de parkeerplaats voor ons. We reden er naartoe en konden de camper prima plaatsen naast de receptie, tegenover het restaurant, waar net live muziek was; er kon gedanst worden! Na de koffie zijn we naar de boulevard gelopen; het was koud, maar droog en de zee was best wild! Op de boulevard waren zelfs wat winkels en restaurants open! Terug bij de camper hebben we een drankje gedaan en hebben we Spaanse tijd, kwart over acht wedges met verse salade en  kalfsburgers gegeten; het was weer heerlijk! De camping beschikte over prima faciliteiten, dus afwassen was geen probleem. Hierna ging Heleen lekker lezen op bed en heb ik het verslag gemaakt, want Toby appte aan het eind van de middag of deel twee morgen kwam!! En als Toby dat vraagt………kan ik haar toch niet teleurstellen? We hadden vanavond geen tv; er zat een boom voor, dus wilden we later weer naar Jordskott kijken, maar het verslag maken kostte te veel tijd!